Waar betalen clubs hun transfers van?

Er heerst soms grote ontsteltenis over de enorme bedragen die betaald worden bij een transfer van een voetbalspeler. Vooral mensen die niets met voetbal hebben of geen idee hebben hoe de geldstromen in de voetbalwereld lopen, zullen zich verbazen. Het is dan ook geen gekke vraag: waar komt toch al het geld vandaan om miljoenen voor een speler neer te kunnen leggen?

Tv-rechten

Live een voetbalwedstrijd bekijken gaat niet wanneer er niet de beschikking is over een tv-zender die de rechten van de voetbalwedstrijd heeft gekocht. Tv en internet zijn uitermate belangrijk voor de voetbalclubs, want dit levert geld op. Bepaalde tv-zenders krijgen na betaling van een behoorlijk bedrag het exclusieve recht om bepaalde voetbalwedstrijden of de samenvattingen daarvan uit te zenden. Meestal koopt een tv-zender de rechten voor het uitzenden van de wedstrijden van een bepaald toernooi op tv en internet. Dit kan om tv-rechten van nationale, maar ook internationale toernooien gaan. In Nederland gaat het bijvoorbeeld om de uitzendrechten voor de Eredivisie. De ontvangen gelden voor tv-rechten worden vervolgens via een puntensysteem verdeeld over de Nederlandse voetbalclubs. In Nederland gaat dit om bedragen tussen de twee en twaalf miljoen, maar in Engeland gaat het zomaar om tientallen miljoenen per club.

Toernooien

Op nationaal niveau, maar ook op internationaal niveau zijn er diverse toernooien die gerangschikt zijn op een bepaald niveau. De bekendste toernooien zijn de Champions League en de Europa League. Een voetbalclub speelt in het toernooi diverse wedstrijden en kan bij slechte resultaten helemaal uit het toernooi vallen. Maar ook al ligt een club er in de groepsfase al uit, voor elke gewonnen of gelijk gespeelde wedstrijd ontvangt de club een geldbedrag. Hoe verder men in het toernooi geraakt, des te hoger de inkomsten. De betere clubs ontvangen dus ook het meeste geld en zijn uiteindelijk in staat om betere spelers aan te kopen.

Sponsoring

Een belangrijke bron van inkomsten is de sponsoring. In ruil voor reclame van een bedrijf, maakt de voetbalclub reclame voor het bedrijf dat hen sponsort. Alle grote en kleine lokale voetbalclubs hebben meestal één hoofdsponsor. Deze sponsor betaalt een aanzienlijk bedrag, maar hiervoor wordt het logo of naam van de sponsor wel op de shirts gedrukt. Naast een hoofdsponsor zijn er nog talloze subsponsoren. Afhankelijk van hoeveel zij de voetbalclub betalen, wordt er op een bepaalde wijze reclame gemaakt – bijvoorbeeld in het clubblad of op de reclameborden naast het veld. Ook de verkoop van luxe plaatsen in het stadion aan bedrijven is voor veel clubs een lucratieve bron van inkomsten.

Kaartverkoop

Een andere betrouwbare bron van inkomsten is natuurlijk de kaartverkoop. Voor iedere wedstrijd die gespeeld wordt in het stadion worden er tickets uitgegeven. Hoe groter het stadion is, des te meer mensen passen er in het stadion en des te meer tickets kunnen er verkocht worden. Nu kunnen de ticketprijzen per plek verschillen, maar per wedstrijd kan een club met een groot stadion toch al enkele miljoenen binnenharken.

 

Formule1 Volg ons via FACEBOOK en maak kans op een OFFICIEEL WEDSTRIJDSHIRT!!!
Nog niemand reageerde.

Reageer